Outplacement en solliciteren 2.0

Over grofweg 40 jaar kan de helft van al het werk dat nu nog door mensen gedaan wordt, over zijn  genomen door robots. Dit beschrijft McKinsey  in het rapport ‘A future that works: Automation, employment and productivity’.

Wel maakt het adviesbureau onderscheid in banen en taken. De voorspelling is niet dat ook 50% van de banen verloren gaat, maar wel dat in elke baan taken verdwijnen.  De robotisering zal voor de ene baan meer invloed hebben dan voor de andere baan. Dit hangt af van de mate waarin het werk fysiek voorspelbaar en dus makkelijk te vervangen is.

Toch ziet het er naar uit dat de kans groot is dat robotisering er op de lange termijn voor gaat zorgen dat er minder banen beschikbaar zullen zijn. Jezelf kunnen verkopen op de arbeidsmarkt wordt daarmee dus steeds belangrijker. Maar hoe doe je dat eigenlijk, jezelf verkopen?
Dit is een vraag waar outplacement adviseurs veel aandacht aan besteden.  Hoe zorg je er voor dat je jezelf onderscheid van de andere sollicitanten? Wat kan je er voor doen om te zorgen dat een organisatie jou uitkiest? Outplacementbureaus benadrukken het belang van een goede voorbereiding. Wanneer je solliciteert op een functie is het van groot belang om te weten waarom je bij deze organisatie zou willen werken, wat je aanspreekt in de functie en misschien nog wel de belangrijkste vraag: waarom jij geschikt zou zijn voor deze functie.

Voor het beantwoorden van de laatste vraag zijn er verschillende hulpmiddelen. De STAR-methode is een veel gebruikt hulpmiddel waar ook outplacementbureaus mee werken. STAR staat voor Situatie, Taak, Actie en Resultaat. Deze methode helpt je om voorbeelden van concreet gedrag te bedenken bij een bepaalde competentie. Het gaat hierbij om voorbeelden van functierelevant gedrag. In een sollicitatiegesprek kan je met behulp van de STAR-methode duidelijk en helder onderbouwen waaruit blijkt dat jij een bepaalde competentie bezit. Dit zorgt er voor dat jouw verhaal sterker overkomt en kan er voor zorgen dat jij jezelf onderscheid ten opzichte van andere kandidaten bij potentiele werkgevers.